El Consell Comarcal de l’Alt Camp donarà suport a la moció per reclamar millores urgents al servei ferroviari de la línia R13
El Consell Comarcal de l’Alt Camp donarà suport a la moció per reclamar millores urgents al servei ferroviari de la línia R13
El Consell d’Alcaldesses i Alcaldes de l’Alt Camp, reunit dimecres passat a Santes Creus, va acordar sonar suport a la moció presentada per l’Ajuntament de Valls per reivindicar un servei ferroviari de qualitat i competitiu a la línia R13, que connecta Lleida amb Barcelona passant per la Plana/Picamoixons i Valls.
Tot i no figurar en l’ordre del dia, l’alcaldessa de Valls, Dolors Farré, va sol·licitar el suport del món municipal a una iniciativa que posa de manifest la greu situació del servei ferroviari que pateixen Valls, Montblanc i la resta de municipis de la R13, una línia que des de fa anys ha estat insuficientment atesa per part de Renfe, Adif i les administracions superiors.
Durant les obres d’adaptació a l’ample internacional del túnel de Roda de Berà, i després de diverses gestions institucionals, es va aconseguir incrementar de manera puntual el nombre de trens. En el cas de Valls, el servei amb Barcelona va passar de 4 a 7 trens diaris, amb horaris més competitius que van suposar una millora significativa de la connectivitat de la ciutat. Un cop finalitzades les obres, però, el servei ha tornat a reduir-se a només 4 trens, amb uns horaris considerats clarament insuficients i incompatibles amb els desplaçaments laborals, socials i acadèmics de la població.
El Ple del Consell Comarcal de l’Alt Camp, que se celebrarà el dimecres 17 de desembre, donarà suport formal a aquesta moció, adoptant diversos acords per reclamar una millora real i efectiva del servei ferroviari de la R13. Entre aquests, destaca especialment la proposta de convertir l’estació de Vinaixa en una Estació Capçalera d’un nou trajecte Barcelona-Vinaixa, una mesura que permetria ajustar millor els horaris i freqüències a les necessitats del territori. Aquesta configuració possibilitaria, entre d’altres, l’arribada a Barcelona a les 7.30h del matí i la sortida des de la capital catalana a les 21.00h del vespre cap a Vinaixa.
La moció també reclama a les administracions competents que actuïn de manera coordinada per implementar, a principis del 2026, una millora efectiva dels horaris i del nombre de trens; que el manteniment de les vies es realitzi en horari nocturn i no diürn, com es fa actualment; i que es posi fi al greuge comparatiu entre capitals de comarca, garantint un tracte equitatiu per a Valls, Montblanc i la resta de municipis de la línia R13.
A més, s’exigeix a Renfe i Adif la implementació urgent de mesures de seguretat, accessibilitat i informació a les estacions de la línia, així com la celebració d’una reunió formal amb tots els alcaldes i alcaldesses dels municipis afectats, amb la participació d’Adif, Renfe, el Ministeri de Transports i la Generalitat de Catalunya, per abordar conjuntament la millora del servei.
Finalment, la moció posa en valor la necessitat d’incentivar l’ús del transport públic i la mobilitat sostenible com a eina per reduir la contaminació i millorar l’eficiència energètica, i acorda traslladar l’aprovació del text als grups polítics del Parlament de Catalunya, el Congrés dels Diputats i el Senat, la Diputació de Tarragona, el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, el Govern de la Generalitat, així com a l’Associació Catalana de Municipis i la Federació de Municipis de Catalunya.






Entorn Web · Àrea de Coneixement i Qualitat