El SIAD Alt Camp commemora el 8M posant en valor dones en professions masculinitzades

04/03/2026 Actualitat

El SIAD Alt Camp commemora el 8M posant en valor dones en professions masculinitzades

Aquest dilluns 3 de març de 2026, el SIAD Alt Camp ha organitzat un acte encommemoració del 8 de Març, Dia Internacional de les Dones, com a espai dereconeixement del camí recorregut pel moviment feminista i de reflexió sobre els reptes actuals en matèria d’igualtat.

Després de la lectura del manifest institucional, s’ha celebrat un col·loqui amb dones del territori que desenvolupen la seva tasca en sectors històricament masculinitzats, on la presència femenina encara és minoritària en molts casos.

L'Anna, investigadora en arqueologia prehistòrica i originària de Vallmoll, ha explicat com la incorporació de dones a la recerca ha contribuït a revisar interpretacions del passat marcades per una mirada androcèntrica. Les noves tècniques d’investigació, com elsestudis d’ADN, han permès ampliar el coneixement sobre el paper de les dones en lessocietats prehistòriques.

La Marina, del Pla de Santa Maria i resident a les Pobles, treballa com a conductora de banyera d’àrid en el sector del transport d’excavacions, un àmbit amb molt poca presència femenina. Ha participat virtualment per motius laborals i ha compartit la seva experiència en un entorn on encara sorprèn veure una dona al volant d’un vehicle de gran tonatge, evidenciant els passos que s’estan fent cap a una major normalització.

La Míriam, entrenadora i empresària resident a Alcover, ha destacat la necessitat de reforçar el reconeixement del lideratge femení en l’àmbit esportiu professional. La Ingrid, secretària del Consell Comarcal de l’Alt Camp, ha subratllat la importància de confiar en les pròpies capacitats i d’evitar autoimposar-se límits en espais de responsabilitat. Per la seva banda, Anna M., pagesa i vinicultora de Valldosera (Querol), ha reivindicat el valor del sector primari, la formació continuada i la perseverança com a motors de canvi.

El col·loqui ha posat de manifest la manca de referents femenins que moltes d’elles van tenir en els seus inicis i la importància de continuar ampliant horitzons perquè les noves generacions puguin escollir el seu futur sense condicionaments derivats d’estereotips degènere.