Dia Internacional per l'alliberament LGBTI+

27/06/2025

Dia Internacional per l'alliberament LGBTI+

 El 28 de juny celebrem el Dia Internacional per l’alliberament LGBTI+ i des del Consell Comarcal de l'Alt Camp ens sumem a la reivindicació amb la que es demana la plena igualtat per a les persones LGBTI+.

 

El terme orgull s'empra per destacar la idea que cap persona ha d'avergonyir-se d'allò que és, que no ha de veure's afectada per la seva identitat o expressió de gènere ni per la seva orientació sexual.

 

Per una vida lliure, plena, feliç i autèntica. Per un Alt Camp més divers i inclusiu  #SomDiversitatAltCamp

 

 

 

Manifest 28 de juny de 2025 – Dia Internacional per l’alliberament LGBTI+


Cultura és Orgull: memòria, expressió i transformació

 

Aquest 28 de juny, reivindiquem la cultura com a refugi, resistència i futur. Quan la llei ens perseguia o la societat ens rebutjava, la cultura ha estat sempre del nostre costat. Avui la situem al centre de la lluita pels drets i la dignitat de les persones LGBTI+, com a espai on existim amb plenitud i des d’on expressem, expliquem i compartim qui som.


Des del Nova York dels anys 60 amb figures com Marsha P. Johnson, Sylvia Rivera o Audre Lorde fins als carrers de São Paulo o Berlín, la cultura ha estat un vehicle de resistència global. Quan ens volien callades, creàvem; quan invisibles, ens mostràvem; quan trencades, compartíem. Sense el col·lectiu LGTBI+, la cultura seria molt més grisa: som part fonamental del batec creatiu del món.


Tot i això, les nostres memòries encara són absents dels relats oficials. Necessitem arxius vius, espais de memòria i polítiques decidides per preservar els sabers i pràctiques culturals del moviment. També reclamem presència a la cultura popular catalana: castells, gegants, festes i colles han de ser espais inclusius. Que les tradicions siguin alliberadores o excloents depèn de com les fem. Reivindiquem una cultura popular feminista, interseccional i LGBTI+ inclusiva, no hi ha cultura popular sense totes les seves veus.


La cultura qüestiona i transforma la societat, educa i cuida. En un món hostil, ens ha ajudat a entendre’ns, curar-nos i sentir-nos part d’un relat col·lectiu. Per això, reclamem:

 

  • Accés a la cultura com a dret bàsic, especialment per a persones LGBTI+ vulnerables.
  • Promoció d’una cultura diversa en totes les seves expressions.
  • Suport a creadores i agents culturals LGBTI+, especialment trans, migrades, racialitzades, amb diversitat funcional o de l’àmbit rural.
  • Una cultura popular catalana viva i compromesa amb els drets humans.

 

Davant els retrocessos en drets i l’auge dels discursos d’odi, avant-sala dels delictes d’odi, la cultura és una eina de resistència, denúncia i solidaritat. La nostra resposta és col·lectiva, creativa i compromesa. A Catalunya, el debat sobre la reforma de la Llei 11/2014 ha de servir per garantir drets i impulsar polítiques públiques que reconeguin la cultura LGBTI+ com a eina de transformació social.


La nostra cultura ha estat trinxera i esperança, sovint ignorada, però sempre generadora de codis i imaginaris propis. Ha influït les arts, el pensament i els moviments culturals. No volem excepcions simbòliques: volem reconeixement, respecte i celebració.


Amb les aportacions a la cultura de la comunitat LGBTI+, malgrat els sectors ultraconservadors ens vulguin esborrar, FORMEM PART DE LA CULTURA UNIVERSAL.


CNLGBTI